آنتن مرکزیتعمیرات آنتن مرکزی

تعمیر تخصصی انواع گیرنده های دیجیتالی

تعمیر و عیب یابی گیرنده دیجیتال همانند تعمیر تابلو روان و تعمیر آیفون تصویری یک تخصص در الکترونیک است. در این مطلب به صورت کاملا تخصصی تعمیرات گیرنده های دیجیتال را بررسی مینماییم. پس تا انتهای مطلب مارا یاری نمایید تا خودتان بتوانید گیرنده دیجیتال خود را تعمیر نمایید.

گیرنده دیجیتال یک دستگاه گیرنده واحد در آنتن مرکزی میباشد. گیرنده دیجیتال همانطور که از نام آن پیداست یک دستگاه مبدل سیگنال به ویدیو است که از دو نوع آنالوگ و دیجیتال برخوردار است. در این مطلب ما با نوع دیجیتال سر و کار داریم. به طور کلی این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که در این مطلب سعی بر آن شده تا تمامی مدلها و قطعات را با ذکر انواع آن توضیح و بررسی نماییم.

بخوانید : تعمیر آنتن مرکزی

قیمت تعمیر گیرنده دیجیتال چقدر است؟

قیمت تعمیرات همواره سوال بسیاری از مشتریان و هممیهنان عزیزمان است. تعمیرات به علت زمان بر بودن و تخصص بالا در قطعات SMD بسیار سخت تر از نصب و راه اندازی میباشد. بسیاری از تعمیرگاه های معتبر در سطح شهر نیز قیمتهای دستگاه دیجیتال بالایی به مشتری اعلام میکنند. این قیمتها درواقع دلیل زیادی دارد که مهمترین آن تعمیرکار نبودن و نداشتن تخصص بالا می باشد. یعنی بسیاری از تعمیرکاران دستگاه دیجیتال در واقع تعویض کار هستند و تخصص تعمیرات برد نداشته و مجبور به تعویض کل برد میشوند. به همین دلیل قیمت تعمیرات یک گیرنده دیجیتال بسیار بالا خواهد شد.

این گروه تعمیرات تخصصی دستگاه های گیرنده دیجیتال را به صورت تخصصی دنبال نموده و با کادری بزرگ در تعمیرات بردهای الکترونیکی این کار را به نحو احسنت انجام خواهند داد.

قیمت تعمیرات در این گروه بسیار مناسب تر از تعویض کاران خواهد بود. بسته به موارد زیر قیمت تعمیرات اعلام خواهد شد.

  • طول مدت تعمیر ( زمان بیشتر دلیل بر سخت تر بودن تعمیر است)
  • قطعه مورد نیاز ( هزینه تهیه هر قطعه الکترونیکی )
  • برد معیوب (تغذیه و اصلی و مانیتورینگ)

در تعمیر یک گیرنده دیجیتال باید بدانیم که این دستگاه از چند بخش تشکیل شده است؟ یک گیرنده دیجیتال از سه بخش مهم تشکیل شده است:

  1. مدار تغذیه
  2. برد اصلی
  3. نمایشگر

این سه بخش اصلی در هر دستگاه گیرنده دیجیتال وجود دارد و قطعات ذکر شده در این مطلب نیز در تمام دستگاه ها مشترک خواهد بود.

تعمیر برد تغذیه چند ولتاژه گیرنده دیجیتال

جهت تعمیر گیرنده دیجیتال همواره در نظر داشته باشید که این نوع تغذیه در این دستگاه از نوع سوئیچینگ بوده و تنها یک تغذیه ولتاژ AC به DC معمولی می باشد اما با چند ولتاژ خروجی!!! همانطور که در مطالب قبلی آموزش دادیم در تعمیر برد تغذیه آیفون تصویری ما هم شاهد قطعات الکترونیکی وریستور در مدار بودیم و هم شاهد قطعه حفاظتی NTC در بردهای تغذیه، پس همواره قبل از انجام هر نوع تعمیراتی باید نوع برد را شناخته و بعد شروع به تعمیر آن نماییم.

چرا رسیور گیرنده دیجیتال برد چند ولتاژه دارد؟

این بدان معناست که هر قسمت از برد اصلی و برد نمایشگر نیاز به یک ولتاژ کاری متفاوتی داشته و به همین دلیل از چند ولتاژ با آمپر های متفاوت در برد استفاده شده است. حال ما در اینجا هم به بررسی این برد تغذیه میپردازیم و هم نحوه تعمیرات تخصصی یک برد تغذیه گیرنده دیجیتال را آموزش میبینیم.

همواره هر تعمیرکار گیرنده دیجیتال باید بداند که در مدارهای چند ولتاژی ما تنها پولاریته مثبت جداگانه خواهیم داشت و سیم منفی ما در کل مدار مشترک خواهد بود. به زبان ساده تر در تعمیر تخصصی باید به این نکته توجه کنیم که در ولتاژهای متفاوت تولید شده در این مدار ما یک سیم مشترک منفی برای تمام ولتاژها خواهیم داشت و سیم جداگانه مثبت برای هر ولتاژ. یعنی سیم یک + منفی مشترک مثلا 12 ولت و سیم شماره دو و منفی مشترک مثلا 20 ولت…

شناسایی برد تغذیه گیرنده دیجیتال

خوب حال نوبت به آن رسیده که در ابتدا تمامی بردها و در ابتدا برد تغذیه را شناخته و بعد شروع به تعمیرات نماییم. همانطور که در عکس زیر مشاهده میکنید تمامی بردهای تغذیه گیرنده دیجیتال دارای چاپر یا به زبان عامیانه ترانس هستند.

برد تغذیه رسیور یا گیرنده دیجیتال
برد تغذیه چند ولتاژه گیرنده دیجیتال

برد تغذیه گیرنده دیجیتال همیشه در ورودی اصلی برق شهری قرار گرفته است و وظیفه این برد تبدیل ولتاژ متناوب 220 ولت شهری به برق مستقیم با ولتاژهای متفاوت است.

روش تست برد تغذیه گیرنده دیجیتال قبل از تعمیر

قبل از هر چیز یک تعمیرکار گیرنده دیجیتال باید بداند کدام برد معیوب است. یعنی تا زمانی که روش تست این برد را ندانیم، نمیتوانیم آن را تعمیر نماییم. در ابتدا توسط یک مولتی متر یا ولتمتر ولتاژهای خروجی از مدار را اندازه گیری مینماییم. یعنی در ابتدا پراپ مشکی مولتی متر را بر روی سیم منفی مشترک قرار داده و پراپ قرمز رنگ را بر روی یکی از سیم های سفید رنگ…

توجه داشته باشید که ولتاژهای متفاوت در کنار سوکت هر تغذیه نوشته شده است پس دقت نمایید چون ممکن است در برخی بردهای تغذیه سیم مشکی رنگ ، سیم منفی نخواهد بود.

روش تعمیر برد تغذیه رسیور یا گیرنده دیجیتال
روش تعمیر برد تغذیه یا گیرنده دیجیتال

به عنوان مثال سیم مشکی رنگ و سیم سفید یک ولتاژ 12 ولت را نمایش میدهند. حال نگاهی به مشخصات سوکت که در کنار همان سیم ها نوشته شده می اندازیم. ولتاژ خوانده شده باید همان ولتاژ نوشته شده در کنار سوکت باشد. به همین ترتیب تمام سیم ها را با سیم مشترک منفی ولتاژ گیری می نماییم و با مشخصات کنار سوکت چک می نماییم. در صورتی که تمام ولتاژها درست نمایش داده شوند یعنی این برد سالم و در صورتی که حتی فقط یک ولتاژ به اشتباه نمایش داده شود برد تغذیه معیوب خواهد بود.

خطر

توجه داشته باشید که مدار تغذیه همواره باید به برق متصل بوده و اگر برق کار نیستید عواقب هر گونه برق گرفتگی به عهده خود شخص خواهد بود. پس اگر تا به حال با برق کار نکرده اید انجام این کار را برعهده یک متخصص تعمیرات لوازم برقی بگزارید.

حال که روش تست برد تغذیه دستگاه گیرنده دیجیتال را دانستیم وقت آن رسیده تا با تعمیرات تخصصی آن آشنا شویم.

روش تعمیر برد تغذیه گیرنده دیجیتال

هر تعمیرکار گیرنده یا دستگاه دیجیتال روش تعمیر خود را دارد. اما ما در اینجا تجربه چندین ساله متخصصین خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا شاید به راحتی بتوانید دستگاه گیرنده دیجیتال خود را خودتان تعمیر نمایید و ما نیز بتوانیم در شادی شما سهمی داشته باشیم. در ابتدای کار ما باید تمامی قطعات الکترونیکی این برد را بشناسیم.

شناسایی قطعات برد تغذیه گیرنده دیجیتال جهت تعمیر

همواره یک برد تغذیه گیرنده دیجیتال تشکیل شده است از چندین قطعه الکترونیکی که در اینجا آنها را نام برده و به بررسی آنها و روش تست و تعمیر این برد میپردازیم.

شناسایی قطعات برد تغذیه گیرنده دیجیتال جهت تعمیر

این قطعات شامل موارد زیر می باشند :

  • آی سی سوئیچینگ
  • چاپر
  • دیودها
  • خازن ها
  • اپتوکوپلر
  • ترانزیستورها
  • Tl431
  • مقاومت ها
  • کلید صفر و یک
  • سلف

تعمیرات مربوط به آی سی سوئیچینگ

همانطور که قبلا نیز ذکر کردیم آی سی سوئیچینگ وظیفه تولید فرکانس بالا در هسته فریت یا چاپر را دارد. این قطعه با تولید فرکانس بالا سبب ایجاد ولتاژ تنظیم شده در خروجی مدار میگردد. آی سی های سوئیچینگ انواع متفاوتی دارند و در تعمیرات بردهای تغذیه نقش بسیار مهمی را ایفا میکنند. این قطعه از آی سی TL431 فرمان میگیرد تا با بالا و پایین آوردن فرکانس ولتاژ خروجی را تنظیم نماید.

روش تست آی سی سوئیچینگ چگونه است؟

آی سی های سوئیچینگ به این علت که کدها و پایه های متفاوتی دارند روش تستی ندارند و یا اگر هم داشته باشند در هر آی سی به یک شکل خواهد بود. پس بهترین را تعویض کامل قطعه است.

در اینجا روشی جهت تعویض قطعات چند پایه توسط هویه و بدون هیتر آموزش میدهیم تا اگر در خانه هیتر ندارید تنها با یک هویه آن را تعویض نمایید.

موارد خرابی آی سی سوئیچینگ چیست؟

بهتر است بگوییم اگر آی سی سوئیچینگ بسوزد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حال اگر این آی سی بسوزد کلا هیچ ولتاژی در خروجی پایه ها وجود نخواهد داشت. در مواردی خرابی این قطعه سبب ایجاد نوسان در خروجی میگردد.

درصد خرابی این قطعه در برد تغذیه چقدر است؟

درصد خرابی این قطعه در تعمیر گیرنده دیجیتال چیزی حدود 30 درصد خواهد بود.

تعمیرات مربوط به ترانس هسته فریت یا چاپر در گیرنده دیجیتال

چوک تشکیل شده است از دو عدد سیم پیچ که کمی متفاوت از ترانسفورماتورهای دیگر است. در این مدل از ترانس ها با ایجاد فرکانس بالا توسط آی سی سوئیچینگ ولتاژ خروجی برقرار میگردد. هسته فریت یا چاپر خرابی بسیار پایینی دارد.

چوک موجود در برد تغذیه رسیور
چوک موجود در گیرنده دیجیتال

روش تست چاپر در تعمیر گیرنده دیجیتالی چگونه است؟

همانطور که گفتیم ترانس ها ولتاژ را تغییر می دهند پس ولتاژ خروجی ترانس همانند ولتاژ گیری در سوکت که توضیح دادیم انجام میگیرد . اما در اینجا ما ترانس هسته فریت داریم و نه ترانس معمولی و در این مورد تنها توسط دستگاه های کامپیوتری که فرکانس تنظیم میکنند قابل تست خواهد بود.

خرابی به وجود آمده در اثر سوختن چاپر چیست؟

در صورتی که چاپر بسوزد یا تمام ولتاژها از کار خواهند افتاد و یا تنها یکی از ولتاژ ها را در خروجی سوکت نخواهیم داشت.

احتمال خرابی چاپر در تعمیرات یک گیرنده دیجیتال چقدر است؟

احتمال خرابی در این قطعه کمتر از 10 درصد خواهد بود. پس زیاد نگران خرابی در این قطعه نباشیم.

تعمیرات مربوط به ترانزیستورها در برد تغذیه

ترانزیستورها بر روی هر برد تغذیه موجود نیستند اما در برخی مدلهای قدیمی تغذیه ممکن است شما با ترانزیستورها مواجه شوید. این ترانزیستورها عمل سوئیچ قدرت و یا فرامین را برعهده دارند. از بیشترین نوع ترانزیستورهای مورد استفاده در این بردهای تغذیه می توان به ترانزیستور ماسفت اشاره نمود که در صورت نیاز می توانید مطلب تست ترانزیستورها را مطالعه نمایید.

توسط ویدیو زیر نیز می توانید این ترانزیستورها را تست نمایید.

توسط این ویدیو می توانید روش کار ترانزیستورها و حتی روش پیدا نمودن پایه های ترانزیستور را فرابگیرید.

تعمیرات مربوط به دیودها و پل دیودی گیرنده دیجیتال

دیودها در واقع یکسوسازها در هر مدار الکترونیکی هستند. از دیودها برای جریانهای برگشتی و جلوگیری از آنها استفاده میشود. پل دیودی در واقع همان تبدیل ولتاژ AC به DC هستند البته به صورت ناقص….

دیود چیست؟ انواع دیود کدامند؟

زمانی که ما توسط یک پل دیودی ولتاژ AC را به ولتاژ DC تبدیل می کنیم این ولتاژ صاف شده نخواهد بود و همچنان دارای نوسانات بسیاری است اما با این تفاوت که دیگر سیم منفی ما منفی و سیم مثبت ما مثبت مانده است.
در ولتاژ AC سیم مثبت و منفی به تعداد هرتز در ثانیه چندین بار جا به جا میگردد. یعنی در لحظه اول سیم فاز مثبت و در لحظه دوم منفی خواهد بود.

روش تست دیودها در تعمیر گیرنده دیجیتال

دیودها روش های گوناگونی برای تست دارند اما بهترین روش توسط مولتی متر دارای قابلیت تست دیود است که اگر پراپها را از یک سمت به دیود بزنیم باید عدد نمایش داده شود و اگر پراپها را برعکس کنیم ( پایه ها جا به جا شوند) میزان صفر ( یا OL ) نمایش داده میشود.

خرابی به وجود آمده در اثر سوختن دیود در گیرنده دیجیتال چیست؟

دیودها یا کلا مدار ما را قطع میکنند و یا اگر قسمتی از پل دیودی باشند تنها پالسی از ولتاژ را قطع میکنند. این بدان معنی است که یا دستگاه گیرنده دیجیتال خاموش است و یا دارای چشمک زدن در چراغ و یا نمایشگر هستند.

احتمال خرابی دیود در تعمیر یک گیرنده دیجیتال

احتمال خرابی در این قطعه و سوختن دستگاه دیجیتال چیزی حدود 40 درصد خواهد بود.

تعمیرات خازنی ستاپ باکس

خازن ها در هر مداری وجود دارند. خازن ها در صدا و برق و نور و تصویر نقش دارند. خازن ها در واقع اصلی ترین قسمت تعمیرات در هر بردی هستند. خازن وظایف متعددی در مدارات دارند که از وظایف آنها میتوان به :

  • باتری
  • صافی ولتاژ
  • اصلاح ضریب قدرت

نام برد. خازن ها دو صفحه الکترولیتی هستند که با یکدیگر فاصله دارند. طول صفحات را ضرفیت خازنی و فاصله میانی یا عایق را ولتاژ خازن مینامیم.

خازن در تعمیر رسیور ماهواره

روش تست خازن چگونه است؟

تست خازن ها تنها با دستگاه تست خازن اندازه گیری و تست میگردند. اما خازن های الکترولیتی که در تعمیر برد گیرنده دیجیتال بالا مشاهده میکنید زمانی که معیوب میگردند ، باد میکنند… همین امر سبب میشود تا با چشم غیر مسلح دیده شوند. اما باد نکردن یک خازن دلیل بر سالم بودن آن نیست. چون ممکن است خازن ضرفیت خود را از دست داده باشد.

از آنجایی که خازن ها در تمام بردها دیده میشوند و ارزان قیمت هستند، اگر تست خازن ندارید، بهتر است آن را تعویض نمایید. یا مطلب روش تست خازن را مطالعه نمایید. همواره خازن در برد تغذیه یا تعمیر گیرنده دیجیتال توجه داشته باشید که میتوانید از خازن با ولتاژ بالاتر استفاده نمایید!!! اما از خازن با ظرفیت متفاوت و ولتاژ پایینتر خیر!!!

خرابی هایی که بر اثر سوختن خازن در برد تغذیه اتفاق می افتد

به زبان ساده تر اگر خازن در برد تغذیه گیرنده دیجیتال بسوزد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ یا چه زمان در تعمیر گیرنده دیجیتال به سراغ خازن ها برویم؟ جواب این سوال را با لیستی از اتفاقات خواهیم داد.

  • دستگاه گیرنده دیجیتال روشن نمیشود.
  • دستگاه گیرنده دیجیتال دل دل میزند.
  • دستگاه گیرنده دیجیتال چشمک میزند.
  • دستگاه گیرنده دیجیتال گاهی خاموش میشود.

احتمال خرابی در این قطعه چقدر است؟

احتمال خرابی در خازن هایی که بر سر راه برق قرار گرفته اند بالای 40 درصد و خازن های خارج برد تغذیه بین 10 تا 20 درصد خواهد بود.

تعمیر مربوط به اپتوکوپلر

اپتوکوپلر در عیب یابی یک یا دستگاه دیجیتال یک ایزولاسیون بین ولتاژ ورودی و خروجی می باشد که در صورت خرابی باعث قطع شدن ولتاژ خروجی خواهد شد. همواره توجه داشته باشید که در مدارات سوئیچینگ یا چندولتاژه که از اپتوکوپلر استفاده میگردد یک آی سی TL431 نیز در کنار اپتوکوپلر قرار دارد که پیشنهاد میگردد این قطعه نیز تعویض گردد. چراکه با سوختن یک اپتیکوپلر دستگاه کار نخواهد کرد.

اپتوکوپلر و ترانزیستور در برد تغذیه رسیور
اپتوکوپلر در تعمیر گیرنده دیجیتال

روش تست قطعه اپتوکوپلر

اپتوکوپلر ها در واقع یک دیود نورانی و یک فوتوترانزیستور هستند که در داخل یک پک قرار گرفته اند و وظیفه ایزوله سازی دو قسمت مهم برد را دارند. جهت تست اپتوکوپلر بهتر است از مدار تست آن در ویدیو زیر استفاده نمایید.

خرابیهای در صورت معیوب شدن اپتیکوپلر

در عیب یابی همانند دستگاه های دیجیتال هستند . همانطور که میدانیم اپتوکوپلر دارای یک قطعه ال ای دی و فوتوترانزیستور است که با روشن شدن ال ای دی فوتوترانزیستور عمل خواهد کرد. حال اگر ال ای دی دارای چشمک شود و یا بسوزد، حتما در ولتاژ خروجی نوسان خواهیم داشت و یا ولتاژ قطع خواهد شد. پس در صورت خرابی اپتوکوپلر دستگاه به هیچ عنوان روشن نخواهد شد یا دارای نوسان در ولتاژ خواهیم بود.

پس چرا دستگاه شما روشن نمیشود ؟ یکی از قطعاتی که باید تست گردد قطعه اپتیکوپلر و Tl431 آن خواهد بود.

احتمال خرابی قطعه اپتوکوپلر

احتمال خرابی در این قطعه بسیار بالا بوده پس یکی از قطعات مهم در روشن نشدن دستگاه یا دل دل زدن آن به حساب می آیند.

چرا دستگاه گیرنده دیجیتال سیگنال ندارد ؟

جواب این سوال به تیونر دستگاه برمیگردد که با معیوب شدن این قطعه گیرندگی بسیار کاهش می یابد. تعویض این قطعه بسیار راحت بوده البته شما باید مهارت کار با هویه هیتر را داشته باشید. ما در ادامه مطلب روش تعمیرات تیونر دستگاه را نیز برای شما ذکر خواهیم نمود.

تیونر رسیور و گیرنده دیجیتال
تیونر گیرنده دیجیتال

چرا سیگنال گیرنده دیجیتال ضعیف است؟

ضعیف بودن سیگنال دریافتی توسط و گیرنده دیجیتال دلیل بر خراب بودن قطعه تیونر نبوده و قطعات مربوط به تقویت تیونر معیوب گشته است. البته این قضیه حتمی نیست و ممکن است تنها با تعویض تیونر مشکل برطرف گردد. تعویض تیونر و قطعات خازن و ترانزیستورهای مربوط به آن حتما مشکل ضعیف بودن سیگنال را برطرف خواهد کرد.

تعمیرات تیونر گیرنده دیجیتال

تیونرها در واقع گیرنده اصلی در یک و گیرنده دیجیتال است. تیونرها بسته به نوع و برند جنس بسیار حساس هستند و بعد از گذشت زمان گیرندگی آنها کاهش می یابد. ازین رو تعویض این تیونرها بسیار رواج داشته و با تعویض تیونر ، گیرندگی و سیگنال بسیار افزایش می یابد.

تیونر همان قطعه ای است که کابل آنتن به آن متصل میگردد. تعویض این قطعه توسط دستگاه هیتر انجام میگیرد و کیفیت سیگنال دریافتی بسته به کیفیت تیونر خواهد بود.

انواع تیونر در گیرنده ها یا ستاپ باکس

تیونرها انواع متفاوتی دارند و بسته به کارکرد دستگاه های گیرنده دیجیتال برنامه ریزی و انتخاب میگردند. اما به طور کلی تیونرها به چند نوع زیر تقسیم بندی میگردند.

  • تیونرهای دوبل
  • تیونرهای تکی
  • تیونرهای بدون برد
  • تیونرهای دوبل برگشتی

تیونرهای دوبل در گیرنده های دیجیتالی

توجه داشته باشید که منظور از گیرنده ها با تیونر دوبل یعنی داشتن دو عدد تیونر که هردو به صورت مجزا دارای کاربرد هستند. در این مدل ها اگر تیونر اولی با مشکل مواجه شود تیونر دوم به صورت مجزا قابل استفاده خواهد بود. این مدل از تیونر بهترین مدل در میان تمام مدلها خواهد بود.

تیونر دوبل در رسیور
تیونر دوبل

تیونر تکی در گیرنده های دیجیتال

منظور از تیونر تکی یعنی تیونری که تمام بردهای الکترونیکی مربوطه در داخل تیونر موجود است و مانند تیونرهای بدون برد نیست. در این مدل از تیونرها خود تیونر قابل تعمیر خواهد بود و نیاز به تعویض آن نخواهیم داشت. تمام این تیونرها در گیرنده توسط یک آی سی برنامه ریزی شده است و یک عدد کریستال ساعت وظیفه ایجاد نویز جهت حرکت سیگنال را خواهد داشت که در تعمیرات تیونر به آن خواهیم پرداخت.

تیونر تکی در رسیور و نحوه تعمیر
تیونر تکی

تیونر بدون برد در گیرنده دیجیتال ها

تیونرهای بدون برد یعنی تیونرهایی که برد مربوطه در داخل برد اصلی تعبیه شده است و تعمیرات آنها به مراتب راحت تر از تیونرهایی است که در داخل خود تیونر است. روش تعمیرات تیونر در تگ بعدی ذکر خواهد شد. این نوع تیونر تفاوتی با تیونر تکی نخواهد داشت و همانند تیونرهای دیگر دارای آی سی برنامه و کریستال ساعت خواهد بود.

تیونر رسیور از نوع بدون برد
تیونر بدون برد

تیونرهای دوبل برگشتی در گیرنده ها

تیونرهای دوبل برگشتی یعنی تیونرهایی که یک سوکت جهت برگشت برای استفاده در گیرنده دیگر را دارند که در این صورت از هردو گیرنده به صورت همزمان نمیتوان استفاده نمود و تنها یکی از گیرنده ها قابلیت دریافت سیگنال را خواهد داشت. این مدل تنها برگشت خواهند داشت و تفاوت چندانی با نوع تکی ندارند. در این مدل از تیونرها نیز برد الکترونیکی در داخل خود تیونر قرار گرفته است.

تیونر رسیور از نوع دوبل برگشتی
تیونر برگشتی دوبل

وظیفه تیونر در گیرنده های دیجیتال

تیونرها در گیرنده دیجیتال وظیفه ارسال یک ولتاژ بین 13 تا 18 ولت را دارند و سیگنال برگشتی از ولتاژ ارسالی را دریافت مینمایند. تیونرها همانطور که در بالا ذکر شد انواع متفاوتی دارند اما به طور کلی این تیونرها یک وظیفه را انجام میدهند.

روش تست تیونر در گیرنده های دیجیتال

روش تست در این گونه تیونرها به دو صورت انجام میگیرد:

  • تست ولتاژی
  • تست سیگنالی

تست ولتاژی از تیونر گیرنده دیجیتال

همانطور که ذکر شد تیونرها یک ولتاژی برای ال ان بی یا همان گیرنده ارسال می نمایند که سیگنال دریافت شده توسط ال ان بی یا آنتن بر روی ولتاژ سوار شده و حرکت نماید . این ولتاژ ارسال شده باید ولتاژی مابین 13 تا 18 ولت مستقیم باشد. پس جهت تست ولتاژی از یک تیونر تنها کافیست تا ما ولتاژ خروجی از تیونر را با یک ولتمتر بگیریم .

بدین صورت که در داخل تنظیمات گیرنده اگر ولتاژ ال ان بی را بر روی 13 ولت بگذارین این ولتاژ گرفته شده از تیونر باید 13 ولت و اگر تنظیمات را بر روی 18 بگذاریم این ولتاژ گرفته شده از تیونر باید 18 ولت گردد. در صورتی که ولتاژ ذکر شده درست بود تیونر شما سالم و اگر این ولتاژ به مقدار قابل ملاحظه ای کم شده است تیونر معیوب خواهخد بود.

تست سیگنالی از تیونر

گرفتن تست سیگنالی از تیونر بسیار سخت است و نیاز به اسیلوسکوپ و دستگاه های نمایش نویز خواهیم داشت. بدین صورت که کریستال ساعت موجود در برد تیونر باید میزان ذکر شده بر روی آن را نمایش دهد…

روش تعمیر تیونر گیرنده دیجیتال

در ابتدای شروع به تعمیر تیونر گیرنده توجه داشته باشید که در برد تیونر ما قطعات متعددی خواهیم داشت که روش تست آن در مطالب بالا ذکر شده است و ما در اینجا تنها قطعات اصلی را ذکر خواهیم نمود تا شاید بتوانیم مشکلی از شما مرتفع سازیم.

قطعات اصلی یک تیونر جهت کارکرد عبارت است از:

  • آی سی تیونر
  • کریستال ساعت
  • دیودها
  • خازن ها و مقاومت ها

آی سی تیونر در تعمیر تیونر گیرنده دیجیتال

تیونرها همانطور که ذکر شد ممکن است هم در داخل خود و هم در بیرون برد دارای قطعات الکترونیکی باشند. اما ما در داخل یک تیونر همانند شکل زیر قطعات ذکر شده زیر را خواهیم داشت.

تعمیر داخل تیونر رسیور
شمای داخلی تیونر

توجه داشته باشید که این آی سی وظیفه آنالیز سیگنال دریافتی را خواهد داشت و آی سی تیونر ها با کدهایی بر روی آن متفاوت خواهند بود. مثلا اگر بر روی آی سی تیونر شما کد X خواهد بود شما نمیتوانید از کد دیگری برای تعمیر تیونر خود استفاده نمایید.

آی سی تیونرها قابل تعمیر نخواهند بود و تنها تعویض میگردند. پس پیشنهاد میشود در ابتدا تمام قطعات الکترونیکی دیگر چک گردد و در انتها این قطعه تعویض گردد.

تعمیرات مربوط به کریستال ساعت تیونر گیرنده

کریستال ساعت ها هم میتواند در داخل تیونرها موجود باشد و هم بر روی برد. این کریستال ساعت وظیفه تولید نویز جهت حرکت سیگنال ها را دارد. کریستال ساعت ها با هرتز نمایش داده میشوند و تنها تعویض آنها بسیار بهتر از تست انهاست. اگر کریستال ساعت بر روی تیونرها نعیوب گردد سیگنالی در گیرنده دیجیتالی نمایش داده نخواهد شد و تنها ولتاژ خروجی از تیونر را خواهیم داشت.

تعمیر کریستال ساعت رسیور
کریستال ساعت موجود در تیونر گیرنده ها

کریستال ساعت ها تست ندارند و جهت تست نیاز به دستگاه نمایش نویز خواهیم داشت.

تعمیرات مربوط به دیود در تیونر

همانطور که میدانیم دیودها در واقع عبور دهنده جریان الکتریکی از یک سمت خواهند بود. در برق ورودی به تیونر که وظیفه دریافت سیگنال را دارد یک عدد دیود قرار گرفته است که این دیود وظیفه یکسوکنندگی جریان را دارد تا جریان برگشتی از سمت کابل به دستگاه آسیب وارد نکند. حال با سوختن این دیود ما ولتاژ خروجی از تیونر را نخواهیم داشت و در واقع کیفیت سیگنال در دستگاه گیرنده نمایش داده نخواهد شد.

دیود در تیونر رسیور
تعمیر دیود تیونر گیرنده

تعمیرات آی سی فلش گیرنده دیجیتال

آی سی فلش در واقع یک آی سی در داخل برد اصلی در گیرنده های دیجیتال است که دغدغه بسیاری از مردم در آپدیت ها و بروز کردن دستگاه ها می باشد. آی سی فلش معمولا در گیرنده ها بدون سیستم عامل از نوع هشت پایه و با کد اولیه 25xx خواهد بود. آی سی پروگرامر استفاده شده در این گیرنده ها از نوع آی سی فلش بایوس بوده و توسط دستگاه های پروگرامر آی سی فلش قابل برنامه ریزی خواهند بود.

وظیفه آی سی پروگرام گیرنده ها

این آی سی وظیفه بوت نمودن دستگاه گیرنده شما را برعهده خواهد داشت. یعنی اگر مشکلاتی در بوت اولیه دستگاه گیرنده دیجیتال شما وجود دارد میتواند عامل اصلی این قطعه الکترونیکی باشد. در گیرنده های دارای سیستم عامل این آی سی از نوع های متفاوت می باشد. بسته به نوع سیستم عامل دستگاه این آی سی قابل برنامه ریزی است.

آیا دستگاه گیرنده بر روی بوت مانده است؟

یکی از دلایل خرابی گیرنده دیجیتال آپدیت اشتباه دستگاه یا خرابی این آی سی می باشد. این ای سی بدون دلیل خراب نمیشود و تنها وظیفه اطلاعات با زبان باینری را خواهد داشت. این آی سی را پروگرام نمایید و قطعات برد اصلی که باعث این خرابی شده است را برطرف نمایید تا دستگاه گیرنده شما به روز قبل بازگردد.

روش پروگرام نمودن آی سی پروگرام

روش پروگرام نمودن دستگاه های گیرنده به دو صورت امکان پذیر خواهد بود. این دو روش یکی ساده و یکی توسط دستگاه خواهد بود که در زیر بیان میگردد.

  • پروگرام ای سی با دستگاه پروگرامر
  • پروگرام آی سی با فایل بوت لودر

پروگرام ای سی با دستگاه پروگرامر

دستگاه پروگرامر در انواع متفاوتی در بازار موجود است که وظیفه پروگرام نمودن آی سی ها را خواهند داشت. دستگاهی برای پروگرام نمودن آی سی مناسب خواهد بود که از نوع پروگرامر آی سی فلش بایوس باشد. ما نمونه ای از روش پروگرام نمودن آی سی را برای شما توسط پروگرامر قرار میدهیم.

پروگرام آی سی با فایل بوت لودر

پروگرام نمودن گیرنده توسط کامپیوتر و کابل RS232 قابل انجام می باشد. تولید کنندگان گیرنده در سراسر جهان جهت راحت نمودن آپدیت ای سی پروگرام یک خروجی سریال RS232 در پشت دستگاه های خود قرار داده اند که کاربران به راحتی این وظیفه را بدون دستگاه پروگرامر انجام دهند.

سوکت RS232 رسیور
RS232 گیرنده

کار بدین صورت است که ما در ابتدا فایل بوت لودر دستگاه خود را از اینترنت می یابیم و فایل فلش آپدیت مدل دستگاه خود را نیز از قبل آماده نموده ایم. حال دستگاه گیرنده توسط کابل RS232 به کامپیوتر متصل شده و از پشت دستگاه دستگاه را به برق زده و کلید پشت دستگاه را خاموش مینماییم. حال فایل بوت لودر را باز نموده و فایل فلش را به آن نرم افزار میدهیم. بعد از این کار دکمه پروگرام را زده و بلافاصله دکمه پشت دستگاه را روشن مینماییم. با این کار فایل مربوط به آی سی بر روی آی سی مینشیند و دستگاه پروگرام میگردد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    وقت بخیر
    کدوم قسمت مربوط به سوئیچر میشه
    وقتی سوئیچر رو وصل میکنی
    فقط یک جهت بالامیاد
    ممنون میشم قطعه رو بهم بگید

    1. سلام قطعه خاصی مربوط به یک قسمت نمیشه. برد تغذیه و نوسان در تغذیه آی سی تیونر سبب سوئیچ نشدن جهت در گیرنده های دیجیتالی میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس باما